Rabu, 10 November 2010

Sukan Asia ke-16, 2010

Sukan Asia 2010, juga dikenali sebagai Asiad XVI, akan diadakan di Guangzhou, China dari 12 November hingga 27 November, 2010. Guangzhou merupakan bandar raya kedua di China yang menjadi tuan rumah selepas Beijing pada 1990. Sejumlah 476 acara dalam 42 sukan dijangka dipertandingkan oleh atlit, menjadikannya acara terbanyak dalam sejarah Sukan. Ia juga adalah yang terakhir untuk mempersembahkan acara yang sebegini besar, sebagaimana Majlis Olimpik Asia (OCA) telah menguatkuasa peraturan penganjuran baru untuk temasya masa depan, bermula dengan Temasya 2014.

Di Doha, Qatar pada Julai 1, 2004, Guangzhou telah dianugerahkan hak untuk menganjurkan Temasya.Keputusan ini dicapai selepas beberapa bandar lain menarik diri, dengan alasan tersendiri. Seoul menarik diri selepas considering the short span of time antara 2002 dan 2010, kerana Korea Selatan menganjurkan Temasya tersebut, lapan tahun sebelumnya, di 2002 di Busan.Kuala Lumpur dipaksa untuk menarik kembali bida mereka, selepas ia diboikot oleh kabinet, berikutan kos yang tinggi penganjuran Temasya, meninggalkan Guangzhou sebagai pembida tunggal.

Terdapat 53 venue pertandingan dan 17 venues latihan untuk Temasya ini. Ini termasuk Asian Games Town yang terdiri daripada Perkampungan Atlet, Perkampungan Pegawai Teknikal, Perkampungan Media, Pusat Media Utama dan Pusat Penyiaran Antarabangsa. Penganjur memberitahu jumlah pelaburan melebihi ¥15 bilion.

Veneu baru termasuk: Gimnasium Bandar Sukan Asia, Velodrom Guangzhou, Pusat Aquatik Olimpik Guangdong, Gimnasium Nansha, Pusat Tenis Olimpik Guangdong, Gimnasium Guangti, Guangzhou Shotgun Centre and Pusat Gimnasium Sukan Huangpu.

Venue yang diubahsuai termasuk: Gimnasium Guangzhou, Stadium Olimpik Guangdong, Stadium Tianhe, Pusat Tenis Fangcun, University Town, Guangdong International Rowing Centre, Pusat Gimnasium Sukan Huang Pu, Yan Zi Gang Stadium, Guangdong Peoples' Stadium, Pusat Tenis Olimpik Guangdong dan Stadium Yuexiushan.

Pada April 19, 2009, penganjur memilih Pulau Haixinsha di Sungai Mutiara sebagai venue untuk upacara perasmian dan penutupan.

Sukan Asia 2010 akan dipertandingkan 42 acara selama 16 hari pertandingan, dengan disiplin dalam beberapa acara. Bola sepak akan diadakan sebelum upacara perasmian, 28 dan 5 pemenang pingat emas dikalung pada hari pembukaan dan penutupan, dengan sejumlah 48 pemenang pingat emas dikalung pada November 25, 2010, yang terbanyak dalam satu hari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan