Rabu, 21 Julai 2010

Armani Hotel Dubai


Giogio Armani pereka fesyen terkemuka membuka hotelnya yang pertama di Dubai baru baru ini.

Hotel pertama Armani itu terletak di dalam bangunan Burj Khalifa, bangunan tertinggi di dunia. Bangunan mempunyai 160 tingkat dan berdiri setinggi 828 meter. Selain kemudahan hotel bangunan ia juga menawarkan ruang pejabat, kediaman dan dek wisata At The Top.

Tiket yang ditempah dahulu untuk memasuki At The Top berharga AED 100 ($37.34) untuk orang dewasa dan AED 75 untuk kanak-kanak.

Dek wisata terletak di tingkat 124 Burj Khalifa. Ia adalah dek pengamatan yang tertinggi di dunia. Di situ, bukan sahaja para pengunjung dapat melihat pemandangan yang Dubai yang megah, tetapi juga menyediakan pengunjung pengalaman yang interaktif untuk memahami sejarah dan evolusi Dubai dan Burj Khalifa.

Hotel Armani Dubai menduduki ruang lobi ke tingkat 8 dan tingkat 38 dan 39. Ia menawarkan 160 bilik tamu dan suite kesemuanya menawarkan pemandangan Dubai yang luas.

Dari hotel itu para tamu boleh mengunjungi Dubai Mall dan Dubai Fountain dengan hanya berjalan kaki. Dubai Mall merupakan pusat membeli belah yang terbesar di dunia dan Dubai Fountain pula adalah air pancutan berirama terbesar di dunia.

Antara nota yang menakjubkan yang terdapat di Armani Hotel Dubai dan Burj Khalifa adalah:

ï‚· Bangunan tertinggi di dunia dengan ketinggian 828 meter dan lebih 160 tingkat, melebihi Taipei 101 di Taiwan yang setinggi 508 meter yang memegang rekod semenjak ia dibina pada tahun 2004

ï‚· Dek pengamatan luar yang tertinggi di dunia di tingkat 124

ï‚· Tangga bergerak yang tertinggi, mencapai 504 meter, lebih tinggi dari perkhidmatan lif Taipei 101 yang mencapai 448 meter dan satu setengah kali lebih tinggi dari lif Empire State Building di New York yang mendaki sehingga 381 meter.

ï‚· Kolam renang di tingkat 76 Burj Dubai adalah yang tertinggi dan berada 260 meter di atas bumi.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan